Art kino Odeon Art kino Odeon


Dobri državljan

A Good American, 2015, Avstrija


Režija: Friedrich Moser
Jezik: angleški

Igrajo: Bill Binney, Jesselyn Radack, Kirk Wiebe, Diane Roark, Ed Loomis, Tom Drake

dokumentarni, 1h40min

14.4.2016 ob 20.30
15.4.2016 ob 18.30
17.4.2016 ob 18.30
20.4.2016 ob 20.30
21.4.2016 ob 20.30
22.4.2016 ob 18.30


zgodba
Film Citizenfour nam je pokazal, kako je Edward Snowden razkril množični in nezakoniti nadzor ameriške Agencije za nacionalno varnost. A naj se je zdela novica še tako srhljiva, so nas skušali prepričati, da sta vsesplošni nadzor in poseganje v zasebnost cena, ki jo moramo plačati za svojo varnost. Kriptolog in varnostni izvedenec Bill Binney odločno izpodbija to domnevo in trdi, da obstaja učinkovit sistem, ki lahko zagotovi varnost, ne da bi ogrožal naše državljanske svoboščine. Po besedah človeka, ki je bil več let eden vodilnih analitikov pri Agenciji za nacionalno varnost, bi lahko program ThinThread, ki ga je razvil s sodelavci, izsledil teroristične aktivnosti in tako preprečil napade.

Dobri državljan je dokumentarni triler o žvižgaškem predhodniku Edwarda Snowdena Billu Binneyju, ki je prepričan, da sta svoboda in demokracija nezdružljivi z množičnim nadzorom ter razgalja skorumpirane organizacije, ki trdijo drugače.

iz prve roke
»Po Snowdenovem razkritju me je zanimalo, kdaj in kako so obveščevalne službe začele vohuniti za nami namesto za našimi sovražniki. /…/ Mislil sem, da bo osebna zgodba dolgoletnega zaposlenega v obveščevalni službi morda ponudila odgovore na ta vprašanja. /…/ Stopil sem v stik z Billom Binneyjem /…/ in oktobra 2013 sva se srečala /…/. Takrat sem prvič slišal za ThinThread in bil sem zbegan. Zdelo se mi je popolnoma neverjetno, da še nihče ni posnel filma o tem. Zgodba se mi je zdela tako drzna, da bi lahko bila fikcija /…/ Od nekdaj sem oboževal vohunske filme – od Tretjega človeka, Vohuna, ki je prišel s hladnega in Treh Kondorjevih dni, preko filmov noir iz šestdesetih in sedemdesetih, pa vse do Jamesa Bonda, Jasona Bourna in Siriane –, zdaj pa sem sedel z Billom Binneyjem, bivšim tehničnim direktorjem najvplivnejše obveščevalne službe na svetu, /…/ poslušal, kako je z uporabo metapodatkov shekal Sovjetsko zvezo, še preden so termin sploh skovali, in kako je s peščico predanih ljudi ustvaril najmočnejše analitično orodje v zgodovini, ki bi lahko preprečilo 11. september, če ga Michael Hayden in njegovi sodelavci zaradi fantazije o milijardi dolarjev ne bi ustavili tri tedne pred dogodkom. /…/ Mislim, da je Dobri državljan predvsem film o moralnih načelih. Nikakor ne gre za film o tehnologiji, čeprav govori o softverskem programu. To tudi ni film o politiki ali nacionalni varnosti. Dobri državljan je film o tistih starih vrednotah, za katere se zdi, da so v zadnjih desetletjih izginile. /…/ Morda svet ni tako siv in niansiran, kot bi nas radi prepričali. Morda obstaja jasen moralni kompas. Nekega dne me bodo moji otroci vprašali: ‘Kaj si storil, ko so uvedli tisti totalitarni sistem nadzora?’ – ravno tako, kot sem jaz spraševal svoje stare starše o obdobju nacizma. Vedno sem bil ponosen, da so obdržali svoj kompas. /…/ Včasih moraš v življenju preprosto izbrati med dobrim in slabim. /…/ Bill Binney je kripto-matematični genij, hkrati pa je presenetljivo skromen /…/. Je tako razmišljujoč kot empatičen. Je dober človek v dobesednem pomenu besede. Patriot, ampak ne eden tistih kričečih, ki mahajo z zastavo. Globoko mu je mar za njegovo državo in tiste vrednote, ki so jo nekoč delale veliko: svoboda, demokracija, neodvisno sodstvo, vladavina prava, pluralizem, raznolikost, ustvarjalnost, iznajdljivost, etika trdega dela v kombinaciji z dobrim smislom za humor … Glede na Billovo osebnost, ki smo jo odkrili v prvih testnih intervjujih, smo že od vsega začetka vedeli, da si želimo posneti zelo oseben film. To je film /…/ o briljantnem umu /…/, o moškem, ki vas pelje na potovanje v NSA, hladno vojno, v zgodovino, v matematiko, filozofijo /…/, to je film o dobrem Američanu.«
- Friedrich Moser

portret avtorja
Friedrich Moser (Avstrija, 1969) je na Univerzi v Salzburgu diplomiral iz zgodovine in nemških študij. Kariero je začel kot televizijski novinar in montažer v Italiji. Kot scenarist, režiser, snemalec in producent je sodeloval pri več kot dvajsetih dokumentarcih. Leta 2012 je posnel celovečerni dokumentarni film The Brussels Business o lobiranju velikih korporacij v evropski prestolnici. Večina Moserjevih filmov je bila posnetih za televizijo, raziskovalne centre ali muzeje. Trenutno na Dunajski univerzi predava zgodovino in dokumentarni film, na eni izmed italijanskih srednjih šol pa poučuje video produkcijo.

kritike
»Dobri državljan je srhljiv dokumentarni triler, ki vam bo vzel sapo. /…/ Prav mogoče je, da se bo izkazal za enega najpomembnejših filmov letošnjega leta.«
- CPH:DOX, Mednarodni festival dokumentarnega filma v Kopenhagnu

»Moser, ki mu raziskovanje temačnih in zapletenih političnih tem ni tuje, pozornost tokrat usmerja na razmerje med korporativnim pohlepom in osebnimi ambicijami /…/. Dobri državljan odpira oči tako v političnem kot tudi v zelo človeškem smislu.«
- Elle Leonsis, Indiewire

»V svojem drugem celovečernem dosežku /…/ želi Moser gledalca potopiti v ozračje, ki spomni tako na klasike teorije zarot Alana J. Pakule iz sedemdesetih kot na visokooktanski svet Jasona Bourna in Ethana Hunta. ThinThread celo zveni kot kak bratranec podle iniciative Threadstone iz Bournove franšize.«
- Neil Young, The Hollywood Reporter

»/…/ Moser se dotakne vrste vprašanj, ki v sedanji geopolitični klimi niso nič manj aktualna, kot so bila pred petnajstimi leti.«
- Jordan Canahai, Artvoice

»Film, ki v ospredje postavi nadvse inteligentnega in predanega Binneyja, je fascinantna in na trenutke dih jemajoča pripoved o zatiranju nadarjenih posameznikov s strani sebičnih nadrejenih – s tragičnimi posledicami.«
- Demetrios Matheou, Indiewire

»Moser kombinira intervjuje, kjer sogovorniki gledajo naravnost v kamero, z dobro izbranimi novicami in arhivskimi posnetki, podloženimi z zloveščo filmsko glasbo /…/, njegov pristop spominja na dela Errola Morrisa, še posebej na film Vojna megla, ki se je prav tako ukvarjal z zlorabo moči s strani tistih, ki bi naj skrbeli za ameriško obrambo.«
- Demetrios Matheou, The Guardian

festivali, nagrade
CPH:DOX. DOC NYC. Palm Springs. Rotterdam. Diagonale. FDF, Ljubljana.