Art kino Odeon Art kino Odeon

Jezdeci pravice

Retfærdighedens ryttere, 2020, Danska


Režija: Anders Thomas Jensen
Jezik: danščina

Igrajo: Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Andrea Heick Gadeberg, Lars Brygmann, Nicolas Bro

akcijska drama, 01h56min

09.12.2021 ob 18:00 European Cinema Night
11.12.2021 ob 20:00
12.12.2021 ob 20:00


Markus je danski vojak na misiji v tujini. Ko njegova žena umre v železniški nesreči, se vrne domov k najstniški hčerki Mathilde. Nekega dne se pred njegovimi vrati pojavi matematik Otto, eden od preživelih potnikov. Možakar je prepričan, da ni šlo za nesrečo in da je Markusova žena stranska žrtev skrbno organiziranega umora ključne priče proti vodji zloglasne motoristične tolpe. Markus, Otto in njegova ekscentrična kolega začnejo pripravljati načrt za maščevanje …

Mads Mikkelsen blesti kot angel maščevanja v najnovejši črni komediji danskega režiserja Andersa Thomasa Jensena (Možje in kokoši). Zgodba o usodi, naključjih in smislu življenja je odprla filmski festival v Rotterdamu.
kritike

»Svoj žanr – triler maščevanja – je Anders Thomas Jensen nadgradil z motivi elektronskega nadzora, statistične obravnave krivde in nedolžnosti, vzročnosti in odgovornosti, preteklih travm in obiljem črnega humorja. /…/ Jezdeci pravice vam bodo všeč, če enako radi gledate Thomasa ­Vinterberga in Guya Ritchieja.«
– Dušan Rebolj, Delo

»Ko pišeš o filmu, je običajno najpreprosteje opredeliti njegov žanr. /…/ Jezdece pravice bi lahko na prvo žogo označili za dramo z napetimi akcijskimi elementi in temačno komičnim pridihom. Bolj točno pa bi jih morda lahko opisali kot čudovito absurdistično, v temelju resno, celo filozofsko delo, ki s pomočjo razburljive zgodbe o maščevanju spregovori o naši potrebi po osmišljanju življenja. Ta kakorkoli-že-ga-imenujemo /…/ pa je tudi eden najbolj navdušujočih filmov, kar sem jih videl v zadnjem času.«
– Joe Morgenstern, The Wall Street Journal

»Jensen strelske obračune brezšivno spaja z melanholijo in vprašanjem moškosti /…/, pri tem pa poskrbi, da en vidik nikoli ne zasenči drugega. Učinek je komplementaren. Če eno temo odstraniš, se druge sesujejo. Režiser tiho in skoraj nenehno uravnava svoj filmski slog, da bi ga prilagodil različnim tonom; mehča ga, ko govori o človeškem trpljenju, in zaostruje v trenutkih akcije /…/. Včasih se premiki zgodijo v istem prizoru. A ne glede na to, ali se teme pojavijo sočasno ali neodvisno druga od druge, jih Jensen izpelje z enako pretanjenim občutkom za to, kako ena vpliva na drugo. Jezdeci pravice so izjemno suveren film o maščevanju.«
– Andrew Crump, The Playlist

»Film prekipeva od jedkega humorja in je tako izvrstno uravnotežen, da bi moral postati študijski primer na urah scenaristike. /…/ Zaradi čudaških likov, katerih obsesije in pristno iskrenost režiser prepleta s trenutki skrajnega nasilja, bodo primerjave z bratoma Coen neizogibne. Vendar korenine te črne komedije o maščevanju segajo veliko dlje: film vdahne asocialno noto klasičnim screwball komedijam, v katerih skupino čudaških odpadnikov užene edina ženska med njimi, najbolj razumna in prisebna v druščini. /…/ Velik del humorja izhaja iz zabavno neverjetnih situacij v kombinaciji s hitro tempiranimi odbitimi dialogi; enako pomembna čustvena plat filma pa izvira iz spoštovanja, ki ga scenarij namenja družbenim obstrancem, in iz načina, kako Jensen vsakemu liku spretno izriše čustveno ozadje /…/. Čar filma deloma izhaja tudi iz dejstva, da se igralci med seboj dobro poznajo in resnično uživajo drug z drugim – gledalcu se pogosto skoraj zazdi, da bodo pozabili na igro in bušnili v smeh.«
– Jay Weissberg, Variety

»‘Ni važno, kakšne so metode,’ izjavi nekdo, ‘pomembni so rezultati.’ V filmu, ki svoje ideje oznanja tako glasno, da jih bodo skozi neslane šale in občasne strele brzostrelk slišali tudi najbolj ravnodušni gledalci, ni mogoče spregledati neprikritih plasti takšnega stavka. Jensen ne pojasnjuje le miselnosti svojih junakov, temveč polaga temelje za filozofski etos, ki prežema prav vsak trdno grajeni kader tega tonsko dovršenega filma: šele ko se sprijazniš, da je vse zgolj stvar naključja, lahko začneš ceniti razloge, ki se skrivajo zadaj. Tak način razmišljanja je lahko nevaren, celo nor. Toda surovi in trpko smešni Jezdeci pravice na svoj absurdni način tudi v njem najdejo nekaj spodbudnega – okoli vsega pa s takšnim prazničnim zanosom zavežejo krvavo pentljo, da se tudi Markusova tragedija začne zdeti kot njegov božični čudež.«
– David Ehrlich, IndieWire