Art kino Odeon Art kino Odeon


Ugrabitev

Kapringen, 2012, Danska


Režija: Tobias Lindholm
Jezik: danski, angleški

Igrajo: Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller, Gary Skjoldmose Porter, Abdihakin Asgar, Amalie Alstrup, Amalie Vulff Andersen, Linda Laursen, Keith Pearson

drama, 1h43min

12.5.2014 ob 20.30
13.5.2014 ob 18.30
14.5.2014 ob 20.30
18.5.2014 ob 18.30
19.5.2014 ob 18.30



zgodba
Indijski ocean, sodobnost. Dansko tovorno ladjo MV Rozen nekaj dni po izplutju iz pristanišča ugrabijo somalski pirati in v zameno za izpustitev talcev zahtevajo veliko vsoto denarja. Direktor prevozniškega podjetja Peter Ludvigsen nemudoma poišče pomoč strokovnjaka, vendar kljub njegovim svarilom vztraja, da se bo s pirati pogajal sam. Medtem ko se dnevi počasi spreminjajo v tedne, tedni pa v mesece, napetost med člani posadke, njihovimi družinami, pa tudi med pirati samimi, vse bolj narašča …

Tako kot Vinterbergov Lov, pri katerem je Tobias Lindholm sodeloval kot soscenarist, je tudi Ugrabitev vrhunski psihološki triler, zgrajen na napeti in avtentični zgodbi ter prepričljivih igralskih nastopih.

zanimivosti
Podobno kot Lindholmov režijski prvenec R, ki je bil posnet v resničnem zaporu, z resničnimi pazniki in bivšimi kaznjenci, je tudi Ugrabitev nastajala v realističnih pogojih. Ekipa je snemala v Indijskem oceanu, na ladji, ki je bila leto prej ugrabljena, ter v prostorih prevozniškega podjetja, kjer so se dejansko odvijala pogajanja. V eni izmed vlog nastopi profesionalni pogajalec, ki se je snemanju najprej pridružil kot svetovalec.

iz prve roke
»Preden sem se rodil, je bil moj oče mornar, a mi o tem nikoli ni govoril. Morda je to razlog, da je bilo morje vedno v mojih mislih. Ob ugrabitvi danskih tovornih ladij Danica White in CEC Future v letih 2007 in 2008 sem odkril svet, za katerega nisem vedel, da obstaja. Svet, v katerem so se prevozniška podjetja prisiljena pogajati neposredno s pirati, svet, v katerem pirati zaslužijo milijone dolarjev, mornarji pa mesece preživijo kot talci, brez kakršnegakoli vpliva na svojo usodo. /…/ S somalskimi pirati je povezanih veliko mitov in predstav. Tu je na primer mit, da so kot Robin Hood, ubogi ribiči, ki so jim vse ribe pobrale velike evropske ribiške ladje. Pa mit, da prevozniška podjetja vodi kopica pohlepnih barab, ki jim ni mar za mornarje. Potem je tu še mit, da se mornarjem v ujetništvu čisto dobro godi, pa tudi tisti, da morajo jesti lastne iztrebke. Bilo je zanimivo pomesti z vsemi temi govoricami in predstavami. /…/ Filma, ki bi predstavil resnico o ugrabitvah v Indijskem oceanu, nisem mogel narediti, saj menim, da ta resnica ne obstaja. Lahko pa sem posnel film o mornarjih, piratih, vodstvu podjetja in sorodnikih. Oni obstajajo. In če se zdi, da film govori o njih, potem sem prišel zelo blizu svojemu cilju. /…/ Pri delu se držim načela, ki pravi: ‘Na prvem mestu je resničnost.’ Vedno si vzamem več časa za raziskovanje kot za pisanje scenarija. Vedno poskušam najti zgodbo, ki je boljša od česarkoli, kar bi si lahko izmislil sam. /…/ Zdi se mi, da imam raje resničnost kot fikcijo. Resnična ljubezen je zapletena, neprijetna, polna ljubosumja, pa tudi čudovita. Resnično nasilje je surovo, gnusno in nerodno. Resnični pot nikoli ne teče po čelu na lep in eleganten način. /…/ Fikcija pogosto skuša pripovedovati tako natančno, da uniči intenzivnost in iskrenost. Realizem je zame igra, ki zahteva veliko discipline. Če hočeš povedati zgodbo o resničnih ljudeh, moraš prisluhniti njihovi resničnosti. Resničnost je polna logike, ki je ne moreš prezreti preprosto zato, ker ti je všeč nekaj bolj dramatičnega. /…/ Če ljudem daješ tisto, kar pričakujejo, se bodo začeli dolgočasiti. Na neki način seveda vedno vodiš gledalca. Nočem pa prevzeti odgovornosti za njegova čustva. Prevzamem le odgovornost za zgodbo. Namesto manipuliranja skušam v gledalcu vzbuditi resnična čustva. To je moj cilj.«
- Tobias Lindholm, režiser in scenarist

portret avtorja
Tobias Lindholm (1977, Danska) je leta 2007 diplomiral iz scenaristike na Danski nacionalni filmski šoli. Od leta 2010 se je kot scenarist podpisal pod več epizod priljubljene in večkrat nagrajene danske televizijske serije Oblast (Borgen). S Thomasom Vinterbergom je sodeloval pri pisanju scenarijev za njegova filma Submarino (2010, nagrada nordijskega sveta) in Lov (Jagten, 2012, nagrada za najboljšega igralca v Cannesu, Evropska filmska nagrada za najboljši scenarij). Leta 2010 je skupaj z Michaelom Noerom napisal in zrežiral zaporniško dramo R, ki ji je Danska nacionalna zveza filmskih kritikov prisodila nagrado bodil za najboljši film leta, Lindholm pa je poleg tega prejel še posebno pohvalo za scenaristični prispevek k filmoma R in Submarino. Ugrabitev je avtorjev prvi samostojni celovečerec.

kritike
»/…/ mojstrska vaja v grajenju napetosti, ki se nikoli ne zateka k cenenim dramskim trikom /…/.«
- Mark Adams, Screen Daily

»/…/ najbolj vroč novi danski scenarist/režiser. /…/ Ugrabitev, eden najmanj napovedovanih in najbolj izstopajočih filmov letošnjega Beneškega filmskega festivala, je napeta in ekonomična študija voditeljstva, timskega dela in pogajanj v težkih kriznih okoliščinah.«
- Neil Young, The Hollywood Reporter

»Film je natančna psihološka študija primera in hkrati s časopisnih naslovnic sneta raziskava sodobnega piratstva.«
- A.O. Scott, New York Times

»Elementi pristnosti in Lindholmov dokumentaristični slog ne le prepojijo dogajanje z občutkom realizma in neposrednosti, ampak stopnjujejo napetost in ustvarijo še kako prepričljivo vzdušje klavstrofobije in strahu. Lindholm se odreče manipulaciji in cenenemu čustvovanju ter se raje osredotoči na grobo resničnost scenarija. Ko položaj le pripelje do nasilja, so posledice uničujoče.«
- Steve Gravestock, TIFF

»/…/ izvrsten proceduralni triler.«
- Anna Fomicheva, Sight & Sound

»Silovit, počasi tleč psihološki triler.«
- Aaron Hillis, Village Voice

»Filmska stvaritev najvišjega reda, v katerem sta vsak posnetek in prizor premišljena. Neusmiljena napetost, pomešana z globoko človeško dramo.«
- Colin Covert, The Star Tribune

»Ugrabitev je briljantno zgrajen, na likih temelječ triler, ki moralno presojo prepusti gledalcu.«
- Andrew O’Hehir, Salon

»Lindholmov ozko osredotočeni pogled se izogne nepomembnim podrobnostim in definiranju likov ter namesto tega postavi v središče pogajalski postopek. Čeprav se to morda sliši kot recept za z dejstvi natrpano dokudramo, gre v resnici za psihološko niansirano študijo o možeh, ki se počasi izgubljajo v moralno zapletenih okoliščinah.«
- Ignatiy Vishnevetsky, A.V. Club

»/…/ izjemno napet anti-triler, do zadnje podrobnosti premišljena melvilska študija zaporedja dogodkov in detajlov, ki se odkrito izogne spektakularnosti hollywoodskega filma katastrofe.«
- David Jenkins, Sight & Sound